Framtid bortom hajpen: 6 kommande användningsområden för AI

AI är teknikens current thing, det är alltid svårt att bedöma hur mycket av den uppskruvade haussen som är befogad. När något står i rampljuset på det här viset tenderar det att vara övervärderat och på vissa sätt underskattat samtidigt. Människor är inte på randen till att bli överflödiga men vi alla kommer likväl märka skillnaden.

Jag är redan en cyborg i mitt eget arbete som produktutvecklare. AI:n ger mig hypotetiska pressreleaser när jag har idéer för nya funktioner, för att hjälpa mig utvärdera idéerna. På den här hemsidan är bilderna i alla inlägg AI-genererade och punkt 6 i den här texten var GPTs förslag. Den hjälpte mig dessutom att iterera fram rubriken ovan.

Med en machete lyft mot skyn och myggnät över huvudet ska jag försöka hjälpa dig att se igenom den här invasiva djungeln av spaningar från tekniska analfabeter. Här är sex jätterealistiska, närliggande och tunga användningsfall för stora språkmodeller (tekniken bakom ChatGPT).

Navigera genom AI-djungeln

1. Business Intelligence för kreti och pleti

Alla större organisationer sitter numera på enorma mängder information. För att nyttja datat för efterforskning krävs däremot att man går via en IT-avdelning, eller än vanligare, en konsult. Nu är det snart slut på SQL och Python, insikter blir tillgängliga för alla. Lösningen: Chatta med databasen.

En projektplanerare på ett byggföretag kommer kunna fråga vad hyreskostnaden för maskiner brukar landa på i projekt med liknande storlek, geografiska förutsättningar och budget? En lagerchef kommer kunna fråga hur många kartonger av varje typ som gick åt under black week förra året? AIn levererar svaret omedelbart och i naturligt språk, baserat på organisationens egen datasamling.

2. Mötesanteckningar

AI:n kommer nyttjas för att transkribera och sammanfatta både fysiska och virtuella möten, inklusive actionpunkter och målsättningar. Luta dig tillbaka och vänta in att funktionen introduceras i Microsoft Teams, Google Meet och Zoom inom kort.

3. Kundtjänst & Virtuella assistenter

Amazons Alexa och Apples Siri är värdelösa så kallade assistenter. Den enda användarupplevelsen som får en att längta efter en helande skogspromenad mer är när man har att göra med en kundtjänstrobot som ber en att upprepa frågan innan den missförstår. Man gör hellre vad som helst för att få prata med en ointresserad och nedlåtande gymnasieekonom som extraknäcker på call center för att finansiera sina Stureplanskvällar.

The bots strike back. Apparna du använder kommer ha en inbyggd AI-driven superanvändare du kan vända dig till för hjälp. Utöver att bidra med svar kommer den även utföra uppgifter åt dig, den blir således en integrerad del av gränssnittet. Boten går från att vara ett meningslöst sidostöd till att vara ett alternativt sätt att använda tjänsten, välj mellan att själv trycka på knapparna eller be AI:n göra jobbet.

virtuella assistenter och supportbotar i framtiden

4. Summera stora mängder information. Steroider för din lokala analytiker

Språkmodellerna är redan grymma på att ge dig sammanfattningar av en stor mängd data. Att klistra in en transkriberad timmeslång poddintervju och be om highlights har jag redan haft nytta av.

Vet inte mycket om hur det är att vara jurist men min fördom säger att mycket av arbetet för en junior sådan går ut på att sammanfatta tidigare domar och lagtexter. Det jobbet gör AI:n utmärkt. De flesta sysslor med analytiska inslag kommer dra nytta av den här punkten.

5. Mer och mer programmeringshjälp

Utvecklare har redan börjat nyttja språkmodellerna för att generera generisk kod, skriva tester och be om förklaringar. Microsoft påstår att för de programmerare som använder Github Copilot skriver AI:n i genomsnitt 40 % av koden de producerar. Produktiviteten bland kodfolk som är med i matchen kommer fortsätta öka närmsta tiden.

6. Kategorisera data

Youtubes AI har sedan ett tag kunnat klassa kommentarer utifrån dess sentiment. Är kommentaren positiv eller negativ? Hejaropande eller hatisk? Glada kommentarer höjs till toppen och negativa rankas ner.

Sådan kategorisering kommer tillgängliggöras brett. Vill ni skicka ut en enkät med delvis fritextsvar till tiotusen anställda? AI:n behandlar svaren och kategoriserar de träffsäkert, ni slipper spendera en arbetsvecka med att gå igenom datat.

Bortom bortom hajpen, det oväntade

Allt detta är, om än ganska tung sådan, likväl relativt lågt hängande frukt. Mycket är hyfsat uppenbart för entusiaster. Det verkar självklart att stora språkmodeller kommer möjliggöra användningsfall även högre upp i trädet. Hoppas kunna återvända hit om något år och läsa om hur blind jag var för den verkliga potentialen.

#ai #tech