Varning för stor marknadspotential
Stockholmare spenderar i snitt 1300 kr per månad på restaurangbesök. Det bor en miljon människor i staden. 1300 * 12 * 1000000 = 15 miljarder kr per år i marknadspotential (TAM (Total Addressable Market)) för en restaurang i staden. Ändå är det usel business att starta restaurang, 80 % misslyckas. Anledningen stavas konkurrens.
Motsvarigheten inom datateknik är att bygga hemsidor. Alla behöver en hemsida, marknadspotentialen är enorm. Ingen tjänar pengar på att bygga hemsidor.
När globaliseringen var som hetast skulle europeiska företag sälja t.ex. sin diskmaskin till 0,5 % av TAM i Kina. Når man bara en liten liten andel av den enorma marknaden tjänar man massor av pengar, tänkte de. Det fungerade nästan aldrig. Tillverkarna av resterande 99,5 % pressade ner all marginal.
Börja med en liten marknad
Ett litet mjukvaruföretag bör begränsa sin marknadspotential. I början får den gärna vara obegripligt liten. Det är lättare att bredda sig senare än tvärtom. Att vara den största fisken i en liten damm har flera fördelar:
- Framtagningen av er första produkt går fortare när ni har en tydligt avgränsad målgrupp och specifika problem ni fokuserar på.
- Det blir lättare för ett litet team att skapa något bättre än det ett storbolag kan producera. De har resurserna men ni har fokuset, inga andra att ta hänsyn till. Det är så ett litet mjukvarubolag kan ha den bästa produkten.
- Ni blir experter på vad era kunder strävar efter, att bygga upp en stark kundlojalitet blir betydligt lättare.
Facebook riktade sig ursprungligen endast till studenter på Harvard. Adobes första produkt var PostScript, inget annat än teknik för att skriva ut filer med samma utseende som på skärmen. Amazon sålde bara böcker. Shopify startade som en egensnickrad lösning på problem som Tobi Lutke själv hade stött på när han byggde en e-handelssida.
De har alla gemensamt att de kunde bli bäst genom att fokusera på en liten, tydlig marknad.
Få den att växa
Vill man bli ett större företag kan man inte simma i en liten damm för evigt. De bästa bolagen och produkterna får sina marknader att växa. Bland gemene man fanns ingen längtan efter datorer i hemmet när Microsoft och Apple grundades på 70-talet. De började likväl bygga dem åt ett fåtal entusiaster (och sig själva) med tron om att deras grejer kommer generera efterfrågan med tiden.
En annan variant är geografisk expansion. Har ni börjat göra användare glada på ett ställe kanske det finns fler användare att glädja på fler platser?
Med facit i hand var vägen till en större marknad sällan uppenbar från början. En grundare med ambitioner bör nog däremot ha hypoteser om hur vägarna kan gå.