Några lärdomar av första resan
Snart går jag på föräldraledighet från Coredination några månader. En läglig brytpunkt för att stanna upp och summera erfarenhet. Jag var 21 år gammal och läste parallellt på universitetet när jag anställdes som enda outsider i bolaget för 8 år sedan. Det går att skriva långt om den här tiden men det har jag inte lust till idag. Här följer istället några utvalda lärdomar om att bedriva SaaS-bolag, utan inbördes ordning.
Människor och rekrytering – Var ihärdigt envis
Ett bolag blir inte bättre än summan av sina människor. Rekrytering är det viktigaste ni gör. Låt det ta mycket energi, var kreativ i konkurrensen med etablerade bolag, studera metoder för att genomföra intervjuer, nöj er inte med kandidater om det inte känns riktigt kul att få in dem. Håll alltid ögonen öppna efter talang.
Det är inte inte alltid lätt men säg upp medarbetare under provanställningen om det inte funkar. Att vänta för länge är ett dyrt misstag för alla inblandade.
Ihärdighet, arbetsmoral och disciplin är underskattade egenskaper. I ett litet bolag gör man allt själv. Många arbetsuppgifter är tråkiga, repetitiva eller utanför ens komfortzon. Att ha personer som gasar på i alla lägen är otroligt värdefullt. På det här området håller Folke, vår VD på Coredination, världsklass. Dessa människor smittar dessutom av sig och bygger kultur.
I en start up-miljö bör alla anställda ha incitament för bolagets framgång utöver traditionell lön. Viktigt att alla känner ägarskap och delaktighet.
Vid rekrytering till roller vars uppgifter ligger utanför era expertområden är det lätt att underskatta vikten av erfarenhet. Ska ni anställa någon som blir ensam om att jobba med marknadsföring? Se till att personen haft en liknande roll tidigare.
Säkra framtiden varje gång ni tar in en ägare
- Skriv ett aktieägaravtal som berör hur ni hanterar passiva ägare. Det finns alltid en risk för att någon tröttnar efter några år eller att ni inte drar jämnt.
Du och produkten behöver reality checks
Var inte rädd för att produkten är för nischad, originella produkter bygger sin egen marknad och det är mycket lättare att utgå från något smalt än tvärtom. Se tidigare inlägg i ämnet. Prioritera tydlighet och djup förståelse för specifika problem ni fokuserar på. Användare som gillar vad ni gör kommer önska mer bredd. Varför kan ni inte lösa mina övriga problem också? Tänk efter noga.
Ta varje tillfälle att möta era användare och se era lösningar möta verkligheten. Det är ofta obekvämt, gör det ändå.
Prioritera, prioritera, prioritera. Gör vad som krävs för att överleva om ni tror på vad ni gör men håll hårt i strategin.
Bra sälj ger nöjda kunder
Om ni har säljare som demar mjukvara för kunder, se till att de inte kör generiska intränade dragningar. Börja med att ställa frågor till kunden och ha några knep för att anpassa demon utifrån svaren. Att ni, från första minut, tar in kundens verklighet kommer inge förtroende och ha en signifikant effekt på konverteringsgraden.
För B2B är den personliga kundkontakten lätt att underskatta även om ni teoretiskt kan sälja mjukvara utan närkontakt. Fördelningen mellan personliga relationer och nöjda användare av produkten som källa till kundrekommendationer är mycket jämnare än jag hade trott.
Man kan ta stora kunder genom att bygga nerifrån. Stora svenska företag är minerade med byråkratiska fällor förtäckta som verksamhetsutvecklare eller områdesansvariga. Försök hitta nyckelpersoner med en initiativtagande och rebellisk ådra som vågar trotsa byråkratin, då går det att genomföra snabb förändring i liten skala, lösa verkliga problem och bli viral i en stor organisation.
Marknadsföring/Varumärke
- Jag vettefan alltså.
Support är oglamoröst men viktigt
- Nästan plågsamt uppenbart men så många bolag gör ändå ett felsteg här. Om produkten behöver support, se till att den är bra. Det är ytterligare ett gränssnitt där kunden möter ert företag, kundupplevelsen är lika viktig här som i era produkter. Mät kundnöjdhet och granska alla fall där kunden inte är nöjd.